“Maar je begrijpt het toch?” is een veelgehoord excuus wanneer mensen taalfouten maken. Bij taalgebruik op je bedrijfswebsite ligt het helaas niet zo simpel. Je wilt niet alleen begrepen worden, maar ook nog eens zo goed mogelijk overkomen.

Met een mooi ontworpen website met goede teksten kun je dat bereiken. Natuurlijk is het ene bedrijf het andere niet en kan slechte spelling in de ene branche een heftiger effect hebben dan in de andere. Ik laat zelf bijvoorbeeld ook geen leuk T-shirt in de webshop liggen omdat er een spellingfout in de productbeschrijving staat. Toch is het voor ieder bedrijf goed om hierbij stil te staan:

1. Goed taalgebruik schept vertrouwen
Als eigenaar van een bedrijf, wil je dat potentiele klanten vertrouwen hebben in je diensten. Op je website maken zij vaak voor het eerst kennis met jou en je bedrijf. Dit is dus jouw kans om een goede indruk te maken. Zelfs als je bedrijf helemaal niets met de Nederlandse taal te maken heeft, kan jouw taalgebruik die eerste indruk maken of breken. Met goede en overzichtelijke teksten geef je de indruk dat jij je zaakjes goed op orde hebt. Daarmee schep je de verwachting, dat je met het leveren van jouw producten en diensten ook vakkundig te werk gaat.

2. Correcte teksten zijn beter leesbaar
Voor je klanten is het heel vervelend als ze eerst je teksten moeten ontcijferen voordat ze begrijpen wat je bedoelt. Als je website bol staat van de taalfouten en vreemde zinsconstructies, maak je het je bezoekers niet gemakkelijk. Zorg daarom voor correcte zinnen die lekker weglezen.

3. Door juiste spelling word je beter gevonden
Wanneer je veel spellingfouten maakt, komen de woorden op je site vaak niet overeen met waar je doelgroep naar zoekt. Voor goede vindbaarheid op Google is het vooral belangrijk dat je plaatsnamen, productnamen en beschrijvingen, jouw diensten en je eigen beroep goed spelt. Dit zijn meestal de zoekwoorden waarmee jouw site wordt gevonden.

Hoe pak je het aan?
Twijfel je aan je eigen webteksten? Zorg dan voor een goede spellingcheck en vertrouw niet volledig op Word. Dit programma heeft namelijk een erg lage woordenschat. Pak daarom liever een woordenboek of Het Groene Boekje erbij.

Als je er echt niet uitkomt of gewoon geen tijd hebt om je eigen teksten na te kijken, kun je natuurlijk ook contactmet mij opnemen. Behalve het taalgebruik, controleer ik ook jouw teksten op goede vindbaarheid op Google.

Publicatie datum
2015-11-30
Categorie
blogpost